Αρθρογραφία


Λύνεται το θέμα Parking και ποιός φταίει

Περιμένης Πέτρος | 27/02/2021

Το θέμα της στάθμευσης στην Νέα Σμύρνη είναι πολυδιάστατο. Από την απόγνωση να παρκάρεις όντας κάτοικος, όταν τα καταστήματα περιμετρικά της κεντρικής πλατείας είναι ανοιχτά μέχρι την καθημερινή στάθμευση, όλοι βιώνουμε το πρόβλημα που έχει ηθικούς αυτουργούς όσο έχει και οδηγούς που ρίχνουν λάδι στην φωτιά με το να σταθμεύουν όπου θέλουν, κυρίως παράνομα. Άμεσα θύματα αυτής της πραγματικότητας, είναι οι πεζοί όλων των κατηγοριών, από γονείς με καρότσια μωρών και πεζούς που κινδυνεύουν βγαίνοντας το οδόστρωμα  μέχρι ΑΜΕΑ των οποίων η πόλη δυσκολεύει την καθημερινότητα τους. Οι απόψεις του κόσμου για το πως μπορεί να λυθεί το πρόβλημα πολλές, αρκετές εκ των οποίων άσχετες με την πραγματικότητα με ένα μόνο σίγουρο: ουδεμία μέχρι τώρα δημοτική αρχή δεν θέλει να λύσει το θέμα, φοβούμενη το πολιτικό κόστος. Από την άλλη, η πλειονότητα της αντιπολίτευσης εξίσου δεν αναφέρεται στο θέμα πάλι για πολιτικούς λόγους είτε διότι είναι κατά της αστυνόμευσης όλων των γεύσεων είτε επιλέγει την ασφαλή προσέγγιση «είναι πρόβλημα του άλλου».

Για όλα φταίει ο Γιώργος μας

Είναι κατανοητό ότι το πρόβλημα της στάθμευσης στην Νέα Σμύρνη δεν δημιουργήθηκε μέσα σε μία μέρα. Αν όμως κάποιος θέλει να είναι απόλυτος μπορεί να εντοπίσει την πηγή πίσω στο 1998, όταν εκλέχτηκε για πρώτη φορά δήμαρχος ο Γιώργος Κουτελάκης. Όπως έδειχναν τα στατιστικά εκείνη την εποχή, η παράταξη του Κουτελάκη δεν είχε πιθανότητα να εκλεγεί στην εξουσία. Τυχαία εκλέχτηκε, λόγω των εσωτερικών διαφωνιών στην παράταξη του Σιότροπου και την έλλειψη ικανότητας να επικοινωνούν το οποιοδήποτε έργο της δημοτικής τους αρχής. Ο Κουτελάκης εκείνης της εποχής ήταν πιο «αριστερός» από ό,τι απέδειξε αργότερα -τουλάχιστον στις οικονομικές του προσεγγίσεις - και είχε την πολυτέλεια με προεκλογικές παντιέρες να υπόσχεται ένα νέο αύριο. Μέσα στα πολλά του προεκλογικού του προγράμματος, ήταν και η μείωση του συντελεστή δόμησης. Δηλαδή αν κάποιος ήθελε να δώσει αντιπαροχή την μονοκατοικία του, θα έπαιρνε λιγότερα τετραγωνικά αρά ίσως και ένα λιγότερο διαμέρισμα για τα παιδιά του. Βέβαια, ο Κουτελάκης εκείνης της εποχής, ξέχασε να αναφέρει ότι αφενός δεν ήταν αρμοδιότητα του δημάρχου να ανεβοκατεβάζει τους συντελεστές δόμησης και πόσο χρόνο παίρνει να υλοποιηθεί μια τέτοια δράση, αφετέρου. Το αποτέλεσμα ήταν, με την απίθανη εκλογή του ως δήμαρχος, να πανικοβάλλει μια ολόκληρη αγορά, τόσο τους ιδιοκτήτες ακινήτων όσο και τους κατασκευαστές. Εκείνη την εποχή εκδόθηκαν τόσες άδειες δόμησης όσες δεν είχε δει η Νέα Σμύρνη τα τελευταία 30 χρόνια. Μαζί με τις πολυκατοικίες και την υποβάθμιση  της «Ποιότητας Ζωής» της πόλης μετοίκησαν και άνθρωποι (μαζί με τα αυτοκίνητα τους). Ο Κουτελάκης, κατά την άποψη μου, είναι ο ηθικός αυτουργός του προβλήματος της στάθμευσης σήμερα είναι όμως περισσότερο ο πολιτικά υπεύθυνος, αφού μέσα από τα 10+ χρόνια ως δήμαρχος  δεν έκανε την παραμικρή προσπάθεια να ισοσκελίσει την υπέρμετρη μετοίκηση, με κατασκευή θέσεων στάθμευσης, πάρκων και γενικά χώρων κοινής ωφέλειας. Δεν έκανε τον κόπο να ελέγξει τους εργολάβους που κατασκεύαζαν  είσοδο στάθμευσης σε όλη την πρόσοψη πολυκατοικιών μειώνοντας τις παρακείμενες θέσεις στο πεζοδρόμιο και γενικά... δεν έκανε. Αυτό που σίγουρα έκανε, ήταν να πεζοδρομήσει σχεδόν τα πάντα στο κέντρο χωρίς λόγο(;) που να εξυπηρετεί την πλειονότητα παρά μόνο τις καφετέριες και να «πουλήσει»  το Polis Park ως δημοτικό parking. Όλα τα οδικά προβλήματα που βιώνουμε στην Νέα Σμύρνη σήμερα και που θα γίνουν και άλλα στο μέλλον είναι καθαρά το όραμα Κουτελάκη αν η πόλη ήταν LEGO. Κάτι που πληρώνει και ο Τζουλάκης σήμερα αφού έκανε το λάθος να προσπαθεί να τα «περάσει» ως  δικά του. 

Αδιάφορη Διοίκηση 
- Αδιάφοροι Πολίτες

Αρκετά με τον Γιώργος μας (έτσι συνηθίζουν να τον αποκαλούν αρκετά μέλη της παράταξής του). Είναι ο πιθανός (όχι κατά τύχη την επόμενη φορά) μεθαυριανός δήμαρχος και ελπίζω να μετανοήσει για τα λάθη του. Το πρόβλημα της στάθμευσης εκτός της υπέρμετρης δόμησης έχει να κάνει εκτός των άλλων και με την κίνηση των αυτοκινήτων. Ακούμε πολλές φορές  σε συζητήσεις την ελληνική ατάκα «στο εξωτερικό τα κάνουν καλύτερα». Είναι ο πόθος του κακόμοιρου Έλληνα να θέλει να νομίζει ότι υπάρχει ο Παράδεισος ΜΟΝΟ εκτός της χώρας. Έχοντας ζήσει για 10 χρόνια στο εξωτερικό (ΗΠΑ /Αυστραλία), σου τονίζω ότι κάτι τέτοιο δεν συμβαίνει. Μια απλή επίσκεψη δεν σου δίνει εμπειρία στο πως ζουν οι άλλοι λαοί. Τα αποτελέσματα από τέτοιες νοοτροπίες τα βιώσαμε στην Νέα Σμύρνη με τα ενοικιαζόμενα ποδήλατα, ιδέα της Νόρας Γαλανοπούλου, τον ποδηλατόδρομο των 500 μέτρων και τους βυθιζόμενους κάδους. Όλα αποτυχημένα όπως εφαρμόστηκαν στην Νέα Σμύρνη από ανθρώπους που δεν έχουν σχέση ούτε με την ελληνική ούτε με την αλλοδαπή πραγματικότητα. Και όχι, στο εξωτερικό που βίωσα οι πολίτες δεν σέβονται τους νόμους. Μόνο φοβούνται το κράτος και τον συμπολίτη τους, που είναι έτοιμος να τους καταδώσει. Αυτό σίγουρα δεν είναι παράδειγμα προς μίμηση.  Είναι όμως το ακόλουθο. Και στις δύο προαναφερθείσες χώρες έχουν εφαρμόσει χρήσεις γης. Αυτό σημαίνει ότι, άλλες περιοχές είναι καθαρά οικιστικές και άλλες καθαρά εμπορικές. Κατά αυτό τον τρόπο η κίνηση των οχημάτων περιορίζεται στον σκοπό μετακίνησης. Βέβαια ποιός δήμαρχος και πολιτική παράταξη θα τολμήσει να ακουμπήσει αυτό το θέμα όταν μπορεί να σημαίνει το κλείσιμο των καφετεριών πάνω στην πλατεία ή των καταστημάτων στην Ομήρου. Από την άλλη, παρατηρούμε διαρκώς τον συμπολίτη μας που επιμένει να παίρνει το αυτοκίνητό του για να ψωνίσει ή να πιει καφέ, να ξοδέψει χρήματα αλλά επ’ ουδενί δεν θέλει να πληρώσει το αντίτιμο των 2 ευρώ στο Polis Park. Ξέρεις γιατί; Διότι στην συνείδηση του η στάθμευση πρέπει να είναι δωρεάν! Μία αντίληψη που δεν υπάρχει στο εξωτερικό. Η στάθμευση είναι δωρεάν ΜΟΝΟ στο προσωπικό σου parking και αν δεν έχεις απλά... πληρώνεις. Δεν χρειάζεται να έχεις τον αστυφύλακα από πάνω σου για να καταλάβεις ότι ναι! το «5 λεπτά θα κάνω»,  ενοχλεί όσο και να παρκάρεις το αυτοκίνητο σου πάνω στις διαβάσεις πεζών και πάνω στα πεζοδρόμια. Δεν έχει χώρο στάθμευσης; μην παίρνεις το αυτοκίνητο σου. Έχει σουπερμάρκετ και πιο κοντά σε εσένα και αν βρέχει δεν θα πιείς καφέ εκείνη την ημέρα η θα φορέσεις αδιάβροχο και θα πας με τα ΜΜΜ. Και όλα αυτά διότι σέβεσαι τον εαυτό σου και δεν τον θεωρείς εξαίρεση.

Για γερούς λύτες

Ο δήμος της Νέας Σμύρνης άμεσα μπορεί να προχωρήσει σε ενέργειες ελάφρυνσης του προβλήματος στάθμευσης αρκεί να είναι μεθοδικός, συνεπής και σταθερός. Υπάρχουν λύσεις που καλύπτονται από τον δημοτικό προϋπολογισμό και δεν ενέχουν ιδιαίτερη γραφειοκρατία και έγκριση από το κεντρικό κράτος. Σε κάθε περίπτωση, μια ενέργεια από μόνη της δεν μπορεί να αποδώσει υπερβολικά ή αισθητά αποτελέσματα, αλλά ένα σύνολο σε βάθος χρόνου μπορεί να βελτιώσει την ποιότητα ζωής των κατοίκων. 
Σε πρώτη φάση, μπορεί να καθιερώσει την ελεγχόμενη στάθμευση για κατοίκους και επισκέπτες. Αυτό θα γίνει με απογραφή των πραγματικών κατοίκων και των οχημάτων που σχετίζονται με αυτούς. Έτσι αποφεύγεται και το ενδεχόμενο κάποιος ιδιοκτήτης ακινήτου που εκμισθώνει άλλο ακίνητο να έχει στην κατοχή του παραπάνω δικαιώματα. Δικαιώματα ελαφρώς τιμολογημένης ελεγχόμενης στάθμευσης, θα δίνονται σε μόνιμους κάτοικους για μόνιμη στάθμευση εντός περιμέτρου της κατοικίας τους και πλήρους τιμολογημένου περιορισμένου χρόνου στάθμευσης στις υπόλοιπες περιοχές της πόλης με οριοθέτηση ζωνών. Έτσι κάτοικος της Βρυούλων (κάθετος στην Ομήρου)  δεν θα ζει το δράμα του καθημερινά επειδή ο κάτοικος της Εφέσου αποφάσισε να περάσει το πρωινό του για ψώνια στην πλατεία και θα περιορίζεται στα 30 λεπτά ενδεικτικά. 
Κατά την ίδια φάση και αφού έχει γίνει η απογραφή των οχημάτων για το δικαίωμα ελεγχόμενης στάθμευσης θα δίνεται ένα δικαίωμα ανά ιδιοκτησία. Δεν τιμωρείται η επιλογή κάποιας οικογένειας να έχει παραπάνω από ένα αυτοκίνητα όσο και δεν δημιουργείται και από την πόλη και από τους κατοίκους της η υποχρέωση να επιβαρύνονται την επιλογή αυτή. Το δεύτερο αυτοκίνητο θα χρειαστεί να παρκάρει σε θέση μη ελεγχομένης στάθμευσης και για περιορισμένο αριθμό ημερών. 
Στο τρίτο σημείο της ίδιας φάσης, ο δήμος θα αναπτύξει εφαρμογή κατά την οποία ο χρήστης θα μπορεί να εντοπίσει τις ελεύθερες θέσεις στάθμευσης και να κάνει την πληρωμή μέσω αυτών. Αναγνωρίζω ότι οι 50+ είναι αρνητές της τεχνολογίας, όπως βιώσαμε με τις ατελείωτες ουρές μέσα στην καραντίνα έξω από τις τράπεζες και τα καταστήματα κινητής τηλεφωνίας. Δεν έχει σημασία όμως αυτές οι κατηγορίες μπορούν να παίρνουν τα ΜΜΜ. Οι αρνητές της τεχνολογίας εννοώ. Σε κάθε περίπτωση υπάρχουν και αναλογικοί τρόποι χρέωσης θέσης στάθμευσης , όπως αποστολή με SMS που εφαρμόζεται σε «τριτοκοσμική» χώρα όπως η Σερβία και λειτουργεί.
ΟΛΟΙ οι επισκέπτες της Νέας Σμύρνης ΔΕΝ θα έχουν πρόσβαση σε  θέσεις παρακείμενες των πεζοδρομίων και θα χρειαστεί να κινηθούν με τα ΜΜΜ ή να παρκάρουν στο Polis Park, εκτός και αν προκύψει ότι από το μέτρο προκύπτουν ελεύθερες θέσεις.
Η μετάβαση στον πεζόδρομο της πλατείας θα απαγορευτεί καθολικά και για τα οχήματα τροφοδοσίας και για οποιονδήποτε άλλον λαμβάνει άδεια για άγνωστους λόγους να εισέρχεται. Ο δήμος θα μεριμνήσει για την μεταφορά με ηλεκτρικά οχήματα των ανθρώπων δωρεάν και των εμπορευμάτων με χρέωση των καταστημάτων και θα σταματήσει η γελοία κατά πολλούς μπάρα που ανεβοκατεβαίνει ανάλογα με την όρεξη.
Σε δεύτερη φάση, ο δήμος θα καταγράψει τις πολυκατοικίες που έχουν παρανόμως κλείσει την πυλωτή και την έχουν κάνει όλη είσοδο για στάθμευση όσο και εκείνους που θεωρούν ότι η πρασιά έχει την χρήση στάθμευσης και μάλιστα των δικών τους αυτοκινήτων. Αφού δώσει προθεσμία στους ενοίκους των πολυκατοικιών να προσαρμόσουν την είσοδο στο 50% της πρόσοψης, και δεν συμμορφωθούν θα προβεί σε καταγγελία στην Πολεοδομία. Από ότι φαίνεται πολύ αργά αλλά σταθερά οι αρμοδιότητες των Πολεοδομιών μεταβιβάζονται στους δήμους και αυτή η διαδικασία θα είναι πιο εύκολη. Στους κατοίκους των πολυκατοικιών που έχουν ήδη χώρους στάθμευσης εντός της πολυκατοικίας ΔΕΝ θα δίνονται δικαιώματα μόνιμης στάθμευσης εντός περιμέτρου κατοικίας.
Σε κάθε περίπτωση για την εφαρμογή αυτών των μέτρων θα χρησιμοποιηθούν γερανοί οι οποίοι και αφαιρούν τα σταθμευμένα αυτοκίνητα που δεν πληρούν τις προϋποθέσεις στάθμευσης.
Οι επαγγελματίες της πόλης θα παρκάρουν αποκλειστικά στο Polis Park. Ο Εμπορικός Σύλλογος Νέας Σμύρνης μπορεί να κάνει κάτι αποδοτικό για τα μέλη του και να κάνει συμφωνία για χαμηλότερο κόμιστρο. Εξάλλου για κάθε θέση που δεν παρκάρει επαγγελματίας της πόλης δίνεται η δυνατότητα σε πελάτη του να σταθμεύσει.
Σε τρίτη φάση, θα κατασκευαστούν περιορισμένοι χώροι στάθμευσης κάτω από τις πλατείες και τους ανισόπεδους κόμβους της πόλης. Η Νέα Σμύρνη μορφολογικά είναι ανηφορική σε πολλά σημεία. Εφαρμόζοντας είτε τεχνολογία modular parking είτε σκάβοντας κάτω από τις ανισόπεδες πλατείες μπορούν να δημιουργηθούν θέσεις στάθμευσης με αποπληρωμή από την χρήση των μόνιμων κατοίκων και παρακαταθήκη για τις επόμενες γενιές, με το σκεπτικό ότι οι δεύτεροι αναγνωρίζουν ότι η στάθμευση δεν είναι δωρεάν και λύνεται το πρόβλημα. Ειδικά στο τελευταίο, παρακολουθώντας τα κοινωνικά δίκτυα διαβάζω συνεχώς για την υποχρέωση του δήμου να παρέχει δωρεάν χώρους στάθμευσης επειδή κάποιος πληρώνει δημοτικά τέλη (ΔΤ).  Πέραν της διαφωνίας μου  για τον άδικο τρόπο υπολογισμού και είσπραξης των ΔΤ, αναφέρω ότι τα δημοτικά τέλη χρηματοδοτούν τον ηλεκτροφωτισμό και την καθαριότητα της πόλης και ΜΟΝΟ και ουδεμία σχέση έχουν με άλλου τύπου δαπάνες. Επίσης τα τέλη κυκλοφορίας δεν συνδέονται με την στάθμευση παρά μόνο με το δικαίωμα της κυκλοφορίας.
Σημειώνω ότι σύμφωνα με τις πληροφορίες που έχω, ελεγχόμενη στάθμευση θα υπάρξει στην Νέα Σμύρνη με τον χειρότερο πιθανό τρόπο και ως ημίμετρο.  
Σε τέταρτη φάση, ο δήμος θα δημοπρατήσει μεγάλους  χώρους ιδιοκτησίας του όπως είναι το άλσος, η κεντρική πλατεία, το γήπεδο ποδοσφαίρου που παίζει  ο Πανιώνιος, το οικόπεδο που βρίσκεται η ΓΕΧΑ, η ο προαύλιος  χώρος της Εστίας (δεν ανήκει στην Εστία), το πάρκο του Παπά, το γήπεδο και κολυμβητήριο στην Αρτάκης κ.α. ώστε να δημιουργηθούν υπόγεια parking με παράλληλη ανάπτυξη εμπορικών και κοινωνικών  χρήσεων.
Κλείνοντας, παραθέτω ένα σχέδιο του εκλιπόντα πατερά μου, Μιλτιάδη Περιμένη, όταν ήταν αντιδήμαρχος τεχνικών έργων, ο οποίος είχε οραματιστεί και προχώρησε  μέχρι εκεί που μπορούσε την ουσιαστική ενοποίηση των χώρων της κεντρικής πλατείας με υπογειοποίηση της Ελευθερίου Βενιζέλου και υπογειοποίηση στο επίπεδο του δρόμου της Αγίας Φωτεινής, με παράλληλη υπόγεια κατασκευή  parking με εμπορικές χρήσεις. Αξίζει να αναφερθεί ότι αυτή η δύσμοιρη πλατεία Καρύλλου και Βασ. Κωνσταντίνου πριν αναγερθει το εκτρωμα του Polis Park προοριζόταν για ανέγερση δημαρχείου και πολιτιστικού κέντρου επί της πρώτης θητείας της δημαρχίας Μπεχλιβανίδη. Εις μνήμην.

 

 




Σχόλια

comments powered by Disqus

Διαβάστε επίσης από αυτόν το Συντάκτη: