Αρθρογραφία


Καρουζέλ Προϋπολογισμού Νέας Σμύρνης: λίγοι ανεβαίνουν, πολλοί κοιτάνε

Περιμένης Πέτρος | 31/12/2021

Την συζήτηση επί του προϋπολογισμού 2022 ουσιαστικά άνοιξε ο Ζαβός, αντιδήμαρχος τεχνικών έργων. Ίσως από τις λίγες φορές που αντιδήμαρχος κάνει την πολιτική υπέρβαση και συμπεριλαμβάνει και προτάσεις τις αντιπολίτευσης, στην συγκεκριμένη περίπτωση του Κουτελάκη, στο τεχνικό πρόγραμμα. Με την επισήμανση όμως ότι αυτές οι προτάσεις θα συμπεριληφθούν στην Ά αναμόρφωση του τεχνικού προγράμματος. Αυτό μάλλον δεν το άκουσε ή δεν ήθελε να το ακούσει ο  κατά άλλα πολιτικά έμπειρος Κουτελάκης και έκανε ολόκληρη φασαρία για να μην γίνει η συζήτηση εκείνη την ημέρα αλλά την επόμενη εβδομάδα, καθυστερώντας την υλοποίηση του ίσως και 2 μήνες. Παρόλα αυτά, θα μπορούσε να τοποθετηθεί προσωπικά επί του προϋπολογισμού, έστω καλύπτοντας την αδυναμία της παράταξης του να έχει θέση και να «τραβάει κουπί μόνος του». Πλέον δεν είναι πολιτικά αποδεκτό «σας κάνω μουτράκια τώρα, θα μιλήσω μετά». Από την άλλη αν δεν έχεις να πεις κάτι, προτιμάς την φανφαρώδη σιωπή. Σε κάθε περίπτωση και σύμφωνα με τον Ζαβό η πρόταση του Κουτελάκη που θα συμπεριληφθεί στην Ά αναμόρφωση είναι: 1. Διαμόρφωση οδού Κοραή ως πράσινη διαδρομή με συνολικό κόστος 800.000 ευρώ και αναμενόμενη χρηματοδότηση, 2. Ανακαίνιση εξωτερικής όψης δημοτικού σταδίου (Πανιώνιος) με συνολικό κόστος 800.000 ευρώ και αναμενόμενη χρηματοδότηση, και 3. Ανάπλαση οδού Αγίας Φωτεινής με συνολικό κόστος 600.000 ευρώ και αναμενόμενη χρηματοδότηση (αρ πρωτ 30835, 26/11/2021).
Επανερχόμενοι στο θέμα των προϋπολογισμών των ΟΤΑ, να επισημανθεί ακόμα μια φορά πώς οι απολυταρχικές προσεγγίσεις της ΝΔ ως κυβέρνησης αφαιρούν κάθε έννοια δημοκρατίας από τους εκλεγμένους δημοτικούς συμβούλους. Με τις κλασσικές αποφάσεις «άρπα κόλλα», κυρίως για να ενισχύσει την κυβερνησιμότητα σε μεγάλους δήμους όπου έχει συμφέροντα, η ΝΔ έχει αφαιρέσει το δικαίωμα στους δημοτικούς συμβούλους και στις παρατάξεις της αντιπολίτευσης να επιλέγουν ποιους κωδικούς του προϋπολογισμού θεωρούν καλούς για να ψηφήσουν όπως τους έχει αφαιρέσει και το δικαίωμα να κάνουν επιμέρους προτάσεις. Αντιθέτως, τους αναγκάζει να καταθέσουν από την αρχή δική τους πρόταση. Θεωρητικά καλό ακούγεται, με την πρακτική δυσκολία η αντιπολίτευση να μην έχει πρόσβαση στις οικονομικές υπηρεσίες, ώστε να αποφευχθούν τυπικά λάθη και σίγουρα δεν έχει τον χρόνο αφού το προϋπολογισμός συντάσσεται τουλάχιστον επί δύο μήνες πριν την ψήφιση του ενώ κοινοποιείται στην αντιπολίτευση τυπικά το πολύ δύο εβδομάδες πριν. Σε επιμονή αυτής της απολυταρχικής επιβολής, η Στροφή της Νέας Σμύρνης, κατέθεσε ουσιαστικά μια πρόταση αναμόρφωσης επί της πρότασης του δημάρχου κατά την οποία, ορθώς αναδιανέμει ποσά από δράσεις του δήμου σε εκείνες που ίδιοι θεωρούν αποδοτικότερες και σίγουρα με μεγαλύτερη κοινωνική αποδοχή και αποτέλεσμα. Αυτές είναι Περισυλλογή & Περίθαλψη αδέσποτων γατών από 16.5000 σε 30.000, Πρόγραμμα στειρώσεων για γάτες από 0,00 σε 20.000, Φιλοξενία αδέσποτων ζώων στο πλαίσιο αντιμετώπισης του COVID από 0,00 σε 10.000, Πρόγραμμα στειρώσεων, περίθαλψης & αγοράς ζωοτροφών για αδέσποτα της πόλης μας από 37.890,02 σε 90.000, Κουτί με είδη καθημερινών αναγκών για φοιτητές από 10.000 σε 50.000, (ΑΝΟΙΓΜΑ ΝΕΟΥ ΚΩΔΙΚΟΥ) Πρόγραμμα ετήσιων “κοινωνικών υποτροφιών” για επιτυχόντες μαθητές & φοιτητές της πόλης μας (κοινωνικά κριτήρια) - 100.000, Ιστορικές-λογοτεχνικές επετειακές εκδηλώσεις για τον εορτασμό των 100 χρόνων από τη Μικρασιατική καταστροφή από 1,00 σε 200.000, Μουσικές- συναυλιακές επετειακές εκδηλώσεις για τον εορτασμό των 100 χρόνων από τη Μικρασιατική καταστροφή από 1,00 σε 100.000,  Επιχορήγηση Ε.Σ.Ε. Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης από 213.040 σε 350.000, Επιχορήγηση Ε.Σ.Ε. Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης από 238.000 σε 400.000, Κέντρο Κοινωνικής Προστασίας και Αλληλεγγύης από 1.700.000 σε 1.900.000, Παροχή υπηρεσιών υποστήριξης δομών υγείας και Βοήθεια στο Σπίτι από 1,00 σε 50.000, Παροχή υπηρεσιών υποστήριξης δομών υγείας και πρόληψης από 37.200 σε 70.000, (Νέος Κωδικός) Διενέργεια τεστ ταχείας ανίχνευσης Κορονοϊού (Rapid test) 15.000, Ομαδικό συμβόλαιο ατυχημάτων για Νηπιαγωγεία και Δημοτικά από 8.500 σε 15.000, Έξοδα λειτουργίας συσσιτίου από 153.000 σε 250.000, Έξοδα σίτισης άπορων μαθητών από 50.000 σε 100.000, Προμήθεια Rapid test από 0,00 σε 20.000, Απαλλοτριώσεις και αγορές εδαφικών εγκαταστάσεων από 1,00 σε 200.000, Απαλλοτριώσεις και αγορές κτιρίων και τεχνικών έργων από 0,00 σε 300.000, Έργο ανάπλασης πλατείας Φάρου από 0,00 σε 321.918,02. Σύνολο αναδιανομών 2.127.784,64. Μπορεί να έκανε λάθος η Στροφή και να μην γνώριζε ότι δεν είναι η πρώτη φορά που κατατίθεται εναλλακτικός προϋπολογισμός, είναι όμως μια αξιόλογη προσπάθεια και σίγουρα πολιτική επιλογή να συμμετέχει κάποιος με οικονομικά επιχειρήματα στην συζήτηση επί του προϋπολογισμού. Μικρή, πολύ μικρή παραφωνία ήταν εκείνη του Νασιμπιάν, που ακόμα δεν έχει καταλάβει τι σημαίνει αναδιανομή και πόσο διαφορετική είναι από την ισοσκέλιση του, αν και θα έπρεπε να γνωρίζει από την πρόσφατη εμπειρία του από τον στρατό. Άλλο μοιράζομαι το κρουασάν με τον συμπολεμιστή μου άλλο παραγγέλνω από έξω. Άρα προς το παρόν καλύτερα να τρώει πολιτικά παρά να μιλάει. 
Χρησιμοποιώντας την ατάκα του προέδρου του δημοτικού συμβουλίου Τσιάπη «δεν γίνεται να σερβίρουμε χωρίς τον εστιάτορα», αναμφισβήτητα ο σταρ του προϋπολογισμού 2022 ήταν ο Κούπας. 
Ένας από τους τέσσερις του δημοτικού συμβουλίου που γνωρίζουν τι συμβαίνει στα οικονομικά του δήμου Νέας Σμύρνης είναι ευχάριστο και αποδοτικό να γίνεται παρουσίαση των οικονομικών της πόλης με τρόπο αναλυτικό και συνάμα κατανοητό για να το καταλαβαίνουν και οι υπόλοιποι δημοτικοί σύμβουλοι και οι πολίτες που παρακολουθούν. Από τον Κούπα μάθαμε ότι ο προϋπολογισμός για το 2022 φτάνει τα 51,2 εκατ. ευρώ έναντι 45,6 εκατ. ευρώ το 2021 με αύξηση 5,5 σε σχέση με πέρσι, ενώ το  χρηματικό υπόλοιπο  είναι 7,7 εκατ. ευρώ. Τα τακτικά έσοδα προέκυψαν 800.000 ευρώ λιγότερα ενώ τα έκτακτα έφτασαν τα 6,6 εκατ. ευρώ και σημείωσαν αύξηση 1,3 εκατ. Ευρώ. Αύξηση είχαν και οι  λειτουργικές δαπάνες κατά 5,3 εκατ. ευρώ. Το σημαντικότερο όμως είναι η αύξηση των επιχορηγήσεων για επενδύσεις (κοινοτικά προγράμματα και το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων) και αυτό είναι το αποτέλεσμα της εργασίας από ειδική ομάδα που αιτείται και μελετά τέτοια προγράμματα. Η αύξηση των επενδύσεων σε 3,2 εκατ. ευρώ αναλύεται σε 2,2 εκατ. ευρώ σε έργα στην πόλη και 1 εκατ. ευρώ σε προμήθειες παγίων. Στην ανακεφαλαίωση των εξόδων παρατηρήθηκε αύξηση 20%  ή 870.000 ευρώ στις υπηρεσίες κοινωνικής πολιτικής αθλητισμού παιδείας κτλ. Στο ελάχιστο κόστος λειτουργίας δήμου δηλαδή,  το σύνολο τακτικών εσοδών 26,5 εκατ. ευρώ προς τα συνολικά έσοδα 51,2 εκατ. ευρώ, ο     δείκτης αυτονομίας είναι 51,77% έναντι 58,14% με πέρσι. Ο  δείκτης λειτουργικών δαπανών δηλαδή το σύνολο των εξόδων λειτουργικών δαπανών προς συνολικά έξοδα είναι 53% έναντι 56% πέρσι. Στον αθλητισμό, παιδεία και κοινωνική πολιτική δαπανώνται 4,7 εκατ. ευρώ ή  17% συνολικών εξόδων, και στην υπηρεσία καθαριότητας 9 εκατ. ευρώ ή  33,5%. Ο δείκτης επενδύσεων δηλαδή το σύνολο επενδύσεων προς τα συνολικά έξοδα είναι 16% έναντι 11%. Ο δείκτης υποχρεώσεων οφειλών ΠΟΕ προς συνολικά έξοδα είναι 3,24% έναντι 3,34%. Βέβαια, σε αυτό το σημείο ο Κούπας ξέχασε να αναφέρει  την αποζημίωση από την δικαστική διαμάχη που είχε με την  Εστίας και έχει ύψος μερικά εκατομμύρια. Από την άλλη όπως φαίνεται η Εστία δεν θα εισπράξει το εκδικασμένο ποσό τελικά και θα προτιμήσει για το δικό της καλό μια άλλη προσφορά του δήμου Νέας Σμύρνης. Ο δείκτης κάλυψης μισθοδοσίας από τακτικά έσοδα, δηλαδή οι αμοιβές προσωπικού προς τακτικά έσοδα είναι 45% έναντι 42% πέρσι. Αυτό σημαίνει ότι ακόμα ο δήμος δαπανά τα μισά του έξοδα για να λειτουργεί σε υπαλληλικό επίπεδο κάτι που δεν είναι απαραίτητα καλό ακόμα και για απλό διαχειριστή όπως είναι ο δήμος. Ο δείκτης επιβάρυνσης ανταποδοτικών εσοδών ανά κάτοικο, ήταν ουσιαστικά το σημείο που επικεντρώθηκε ο Κούπας. Στην απογραφή του 2011 ο πληθυσμός της πόλης ήταν 76.000 (άλλο πολίτης, άλλο κάτοικος). Οι προβλέψεις όμως κατατάσσουν τον δήμο σε περίπου 110.000 κατοίκους. Έτσι, ο πραγματικός δείκτης φτάνει τα 66,23 ευρώ ανά κάτοικο τον χρόνο η 5,5 ευρώ τον μήνα. Βέβαια ο Κούπας τσουβάλιασε αυτόν τον δείκτη διότι τα δημοτικά τέλη δεν χρεώνονται ανά κάτοικο αλλά ανά τετραγωνικό και στηριζόμενος σε αυτήν την ανυπόστατη υπόθεση συνέχισε να υποστηρίζει ότι κάθε κάτοικος με αυτό μικρό ποσό κατά την άποψη του απολαμβάνει καλή καθαριότητα στέλνει τα παιδιά του σε καλούς παιδικούς σταθμούς, σε φροντισμένα νηπιαγωγεία και σχολεία και σε εκπαιδευτικές και πολιτιστικές εκδηλώσεις. Βέβαια ουδεμιά σχέση έχουν τα τελευταία με τα δημοτικά τέλη και καλό θα ήταν ένας αντιδήμαρχος οικονομικών τόσο καλός στις γνώσεις το αντικείμενο να μην πέφτει σε τέτοιες δημαγωγικές λούμπες. Η αλήθεια για τα δημοτικά τέλη είναι ότι είναι πολύ υψηλά για τα νοικοκυριά αφού έχει φτάσει η γιαγιά που μένει μόνη της σε 100 τετραγωνικά πεπαλαιωμένο διαμέρισμα με μόνο έσοδο την σύνταξη και δεν έχει ουσιαστικά σκουπίδια να πληρώνει διπλάσια από ένα ζευγάρι που μένει στα μισά τετραγωνικά. Αυτό όμως που ουσιαστικά δεν αναφέρθηκε ο Κούπας όσον αφορά στα δημοτικά τέλη ήταν τι θα γίνει με την εκμηδένιση των δημοτικών τελών και το  τέλος κατάληψης πεζοδρομίου στις καφετέριες στις καφετέριες της κεντρικής πλατείας Νέας Σμύρνης που ενώ έχουν τελειώσει τα μέτρα εναντίον της πανδημίας στο μόνο μέρος που δεν έχουν τοποθετήσει τραπεζοκαθίσματα είναι πάνω στα δέντρα.


Σχόλια

comments powered by Disqus

Διαβάστε επίσης από αυτόν το Συντάκτη: