Αρθρογραφία


Pet Story

Καραζουρνά Κατερίνα | 23/09/2017

της Κατερίνας Καραζουρνά
 
Μαζί μας στο Pet Story -την εκπομπή για τα κατοικίδια του NstvLive- η Εριέττα Καραμπέτσου, διπλωματούχος εκπαιδεύτρια σκύλων και μέλος του Σωματείου ζώων Αστυπάλαιας. Την ευχαριστούμε εκ των προτέρων για την ωραία μας κουβέντα! Η Εριέττα ασχολείται με την ψυχολογία του σύγχρονου κατοικίδιου σκύλου και με ότι αυτό συνεπάγεται. Προσφέρει το έργο της εθελοντικά σε Σωματεία, σε καταφύγια καθώς και σε μεμονωμένα περιστατικά αδέσποτων ζώων, παρέχοντας μαθήματα βασικής υπακοής και μαθήματα για επίλυση προβλημάτων συμπεριφοράς. Συνεργάζεται με την Ζωοφιλική Ένωση Εθελοντών Περιστερίου «Οι Μουσούδες», όπου φροντίζουν τα αδέσποτα και τα προωθούν προς υιοθεσία, με το καταφύγιο Νίκαιας – Κερατσινίου καθώς και με το Σωματείο «Φωνή Των Ζώων», στην Αστυπάλαια. Αναφορικά, στη Νίκαια συναντάμε πιο πολλά αδέσποτα από ότι στο Περιστέρι.
Ένα από τα θέματα όπου εστιάσαμε, ήταν το τι σημαίνει να ζούμε με ένα ζώο. Υπάρχουν άνθρωποι που αποκτούν ζώο, σκύλο ή γάτα, είτε από κάποιο γραφείο είτε υιοθετούν αδέσποτο, χωρίς να είναι προετοιμασμένοι. Επίσης, ένας παράγοντας που μπορεί να θεωρηθεί θετικός αλλά παράλληλα και αρνητικός, σχετικά με την απόκτηση ενός κατοικίδιου, είναι η οικονομική κρίση. Κάποιος δηλαδή που αντιμετωπίζει πρόβλημα οικονομικό έχει παρατηρηθεί συχνά ότι παίρνει ένα ζώο για να νιώσει καλύτερα ψυχολογικά, αγνοώντας τις ευθύνες που έχει απέναντι στο ζώο αυτό. Πράγματι, σύμφωνα με έρευνες από το 1950, όταν υπάρχει κρίση οικονομική, αυξάνονται τα αδέσποτα και τα δεσποζώμενα. Και στις δύο περιπτώσεις, τα ζώα αυτά, πολλές φορές καταλήγουν σε καταφύγιο είτε πάλι αδέσποτα. Όταν παίρνουμε ή υιοθετούμε ένα ζώο, πρέπει να έχουμε τη δυνατότητα να του παρέχουμε πράγματα όπως τροφή, ιατρική περίθαλψη, εμβόλια, ηλεκτρονική σήμανση, και φυσικά χρόνο! Όταν ζούμε με σκύλο ή γάτα, καλούμαστε να σεβαστούμε τη φύση τους, να επικοινωνούμε, να χαιρόμαστε και να παίζουμε μαζί τους. Σκυλιά που αλλάζουν περιβάλλον έχουν πιθανόν αρνητικά βιώματα και αυτό φαίνεται στη συμπεριφορά τους. Συμπεριφορές που δείχνουν την ψυχολογική κακοποίηση του ζώου είναι η στάση που στέκεται, η στάση που κοιμάται, ψυχαναγκαστικές συμπεριφορές όπως να επαναλαμβάνει μία κίνηση με ένταση συχνότερη του φυσιολογικού, να είναι φοβικό ή στρεσαρισμένο.
Εδώ λοιπόν έρχεται η δουλειά του εκπαιδευτή. Εκπαιδεύεται αρχικά η οικογένεια, ώστε να δημιουργηθεί δίαυλος επικοινωνίας ανάμεσα στον κηδεμόνα και το ζώο του. Η εκπαίδευση παρομοιάστηκε από την Εριέττα με ένα μεγάλο μπαλόνι! Περιλαμβάνει τη βασική υπακοή, την αντιμετώπιση προβλημάτων – χωρίς χρήση βίας – όπως είναι το συνεχές γάβγισμα, και κομμάτια όπως η εκπαίδευση σκύλων σωματοφυλακής, σκύλων οδηγών τυφλών και σκύλων θεραπείας, για να βοηθούν ψυχολογικά άτομα με ειδικές ανάγκες. Στην εκπαίδευση εντάσσεται και η κοινωνικοποίηση του σκύλου. Στο πρώτο στάδιο κοινωνικοποίησης δίνουμε θετικά ερεθίσματα, ώστε όταν ο σκύλος τα συναντήσει μελλοντικά, να μην αντιδράσει φοβικά. Είναι σημαντικό από την 9η κιόλας εβδομάδα, που αρχίζει να έχει μνήμες, ο κηδεμόνας να βοηθήσει το σκύλο του να έχει θετικές καταγραφές ώστε να είναι πιο ισορροπημένος στο μέλλον. Να σημειώσουμε ότι ο σκύλος κάνει συνδέσεις και όχι σύνθετες σκέψεις. Καλό θα ήταν λοιπόν, ο κηδεμόνας, πριν την απόκτηση σκύλου, να μιλήσει με ειδικό για το πώς βλέπει ο σκύλος τον κόσμο, καθώς συναντάται και το φαινόμενο του ανθρωπομορφισμού, σύμφωνα με το οποίο νομίζουμε ότι ο σκύλος είναι μικρό παιδί.
Η δράση της Εριέττας συνεχίζεται, εφόσον, εκτός από την έρευνά της για σκύλους με ψυχαναγκαστικές συμπεριφορές, ασχολείται με τη γνωσιακή λειτουργία. Η γνωσιακή επιστήμη είναι μία εσωτερική διαδικασία στο μυαλό ενός σκύλου, που πραγματοποιείται με ειδικά πειράματα – ασκήσεις για ζώο και κηδεμόνα, ώστε να δούμε σε ποιο τομέα υπερτερεί ο σκύλος και σε ποιο όχι (όσφρηση, μνήμη κτλ). Η ίδια θεωρεί ωφέλιμο να γίνονται ασκήσεις γνωσιακής λειτουργίας εξατομικευμένα. Οι παράμετροι είναι η ενσυναίσθηση – ταύτιση (σημαντική η οπτική επαφή), η επικοινωνία μέσω νοημάτων, η πονηριά (μελέτη της συμπεριφοράς του όταν νομίζει ότι δεν τον κοιτάμε), η επίλυση προβλημάτων (παζλ), η μνήμη.
Αξίζει να πούμε ότι υπάρχει περίπτωση ο σκύλος να μην μπορεί να δεθεί συναισθηματικά με τον κηδεμόνα του, οπότε θα ήταν καλό να δοθεί έμφαση στο "σκαλοπάτι" της επικοινωνίας. Ίσως σε μεγαλύτερο βαθμό στη χώρα μας που ακόμα υπάρχουν στερεότυπα για την ψυχολογία του σκύλου. Οπότε και ευελπιστούμε να μπει το μάθημα της φιλοζωίας στα σχολεία με σκοπό να αυξηθεί η ευαισθητοποίηση υπέρ των ζώων μελλοντικά.
Θα κλείσουμε λέγοντας ότι η ζωή με ένα ζώο, σκύλο ή γάτα, μόνο θετικά μπορεί να μας δώσει. Όταν ζεις μαζί τους, μαθαίνεις να αγαπάς και να μοιράζεσαι. Ποτέ δεν πρέπει να τα πιέζεις για κάτι που δεν θέλουν. Μπορεί να είμαστε στον ίδιο κόσμο, αλλά εκείνα τον βλέπουν με άλλα μάτια. Είμαστε η οικογένειά τους, η παρέα τους, η ζωή τους.

 


Σχόλια

comments powered by Disqus

Διαβάστε επίσης από αυτόν το Συντάκτη: